Gitte på 50 år om overvægt og selvværd

Gittes egen vurdering af hvad hun har opnået - se hendes video andetsteds

Gitte er gift, har to børn og to bonusbørn. Hun arbejder som sygeplejerske. Hun og en kollega henvendte sig i klinikken sammen, da de ønskede at tabe sig. De har delt sorger og glæder undervejs og har kunne støtte hinanden, når det var svært

Gitte har gået i et helt års forløb i klinikken. Hun har været overvægtig hele sig liv, har haft talrige fiaskoer efter fejlslagne slankekure.

Hun formåede at tabe sig 17 kg, måler nu 48 cm mindre fordelt over 5 punkter på kroppen, foruden alle de andre ting hun fik med:

 

Hvordan havde jeg det før?

  1. Grundstemning
  • Utilfreds med mig selv
  • Elskede ikke mig selv
  • ”Andre mennesker kan da ikke tro at jeg har styr på noget, når jeg ikke kan styre mig selv”
  • Dårlig samvittighed
  • Mindreværdig
  1. Helbred
  • Overvægtig
  • Dårlig form
  • Uelsket
  • Mindreværdig
  • Ingen selvtillid
  1. Typiske tankegange/mønstre
  • Ta’ dig sammen
  • Dårlig samvittighed(altid)
  • Jeg orker ikke motion i dag, jeg gør det i morgen
  • Du har en ryg som en regnorm
  • Det ligger til familien
  • Jeg har altid været for tyk
  • Det er synd for mig, at jeg altid skal undvære
  • Mad og slik er belønning
  • Du kan da heller ingenting
  1. Selvværd
  • Jeg følte ikke jeg havde noget værd. Når man er tyk og ikke kan kontrollere sit indtag, så daler selvværdet helt ned og man tænker at andre mennesker også synes sådan om en selv.
  1. Motion
  • Ingen motion, orkede det ikke.
  • Trøstespiste i stedet lidt mere
  1. Socialt
  • Følte mig tyk, men deltog i arrangementer

 

Hvordan har jeg det nu?

  1. Grundstemning
  • Elsker mig selv/stolt af mig selv
  • Accepterer mig selv
  • Jeg kan det jeg vil
  • Positiv indstilling til det mig selv
  • Jeg ser godt ud og føler mig godt tilpas
  • Harmoni

 

  1. Helbred
  • Normalvægtig
  • God form
  • Overskud
  • Elsket
  • Selvværdet oppe
  1. Typiske tankegange/mønstre
  • Du kan godt
  • Jeg orker motion i dag
  • Mad og slik er en belønning som jeg styrer og har kontrol over
  • Jeg har styrken, modet og viljen til at bestemme over mit liv
  1. Selvværd
  • Jeg er noget værd i kraft af at jeg er mig og ikke pga hvordan jeg ser ud
  1. Motion
  • Jeg dyrker motion 4-5 gange om ugen. Laver ”planken” hver morgen
  • Jeg har det så godt med mig selv, når jeg har motioneret. Jeg har gjort noget godt for mig selv
  1. Socialt
  • Er nok blevet lidt mere ”fremme i skoene”.
  • Er startet som forhandler af Forever Living produkter

 

Hvad har været det bedste ved forløbet?

Fået et redskab som kan hjælpe mig med at ændre ubehagelige følelser, adfærd, modstande - til et niveau, hvor jeg kan håndtere dem og hvor de ikke får indflydelse på mit selvværd. Jeg elsker og accepterer mig selv nu, sådan som jeg er.

Hvad kan jeg nu, som jeg ikke kunne før?

Håndtere mine følelser på en meget bedre måde. Jeg er ikke i mine følelsers vold

Jeg har ikke brug for mad hver gang der er følelser på spil

Jeg har brudt min comfort zone og fandt modet til at tage et vikariat i udlandet, en kæmpe sejr

Jeg kan bruge mit nye redskab Tankefeltterapi til at opnå kontrol over/med mine følelser

->jeg undgår stress over mine følelser

-> jeg undgår overproduktion af stresshormonet kortisol

-> jeg forhindrer vægttab

-> jeg undgår FEDME

 

Hvad er det vigtigste jeg har lært?

Jeg har lært at tankefeltterapi, for mig, er et redskab der har givet mig større selvtillid i og med at jeg er blevet bedre til at få kontrol med mine følelser

Jeg har fået en indsigt i de ting der er sket tidligere i mit liv, som har påvirket mig negativt i mit voksne liv. Jeg har brugt tankefeltterapien til at få løst op for noget af det. Dermed er jeg kommet videre med mit liv og har ændret det.                    

Opfølgning 3 måneder efter afsluttet forløb:

Jeg tager udgangspunkt i ”hvordan har jeg det nu” som var min afsluttende beskrivelse dengang for 3 mdr siden.

Kort efter afslutningen fik jeg en ”down” periode som egentlig var meget lig hvordan jeg tidligere har haft det efterfølgende et slankeprojekt. Jeg ”glemte” alt det nye jeg har lært og glemte derfor også hvilken fantastisk kvinde jeg er. Nedtur. Fik ikke rigtig overholdt/begrænset mit spiseri. Motion dyrkede jeg stadig dog mindre end før. Og ikke mindst…. jeg ”glemte” at bruge mit nye redskab ”tankefeltterapi”.

MEN så fik jeg lige en reminder af Merete og det var lige det jeg havde brug for, huske hvad jeg har lært igennem det sidste år og BRUGE det, når behovet er der. Jeg har nu igen kontrol over og med mine følelser og tanker. Fantastisk følelse at være i igen. Jeg dyrker min motion, jeg har indkøbt et nyt træningsredskab til hjemmebrug (5 minute trainer) som bruges hver dag, har faktisk også lige klaret en tur ud i det blå på 11 km med kondiskoene på. Jeg tænkte indimellem: du kan godt , du har gode ben, jeg gør noget godt for mig selv og min fremtid. 

Har lige været til fest og det var en succes. "Du ser godt ud, du har da tabt dig meget”. Havde en fantastisk aften og følte mig så lækker. 

Jeg ved, at jeg hele livet skal arbejde med at have kontrollen over mine tanker og følelser, for jeg er blevet bevidst om via tankelfeltterapi at jeg spiser på disse, jeg trøster mig med mad. Dette redskab er for mig en hjælp til at opnå øget kontrol med mine tanker og følelser og dermed få det liv med mig selv som jeg inderst inde gerne vil have. Livet hvor jeg elsker og accepterer mig selv som jeg er.